Risikovurderingen på arbejdspladsen.

Trin 3. Vurdere risiciene og afgøre, om eksisterende forholdsregler er tilstrækkelig eller skal gøres mere.

Overveje, hvor sandsynligt det er, at hver fare kan forårsage skade. Dette vil afgøre, om eller ej du nødt til at gøre mere for at reducere risikoen. Selv efter at alle forholdsregler er taget, forbliver nogle risiko normalt. Hvad du nødt til at beslutte for hver væsentlig risiko er, om dette resterende risiko er høj, medium eller lavt.

For det første spørge dig selv om du har gjort alt det, som loven siger, du er nødt til at gøre. Som et eksempel er der lovkrav om forebyggelse af adgang til farlige dele af maskiner. Så spørg dig selv om generelt accepterede industristandarder er på plads. Men ikke stoppe der, tænke selv, fordi loven siger også, at du skal gøre, hvad der er praktisk muligt at holde din arbejdsplads sikkert. Deres virkelige mål er at gøre alle risici lille ved at føje til dine forholdsregler efter behov.

Hvis du opdager, at noget skal gøres, udarbejde en handlingsliste, og prioritere eventuelle resterende risici, som er høj, og dem, der kunne påvirke de fleste mennesker.

Spørg dig selv i at handle:

1. kan du slippe af med faren helt?

2. Hvis ikke, hvordan kan du styre risiciene, således at skade er usandsynligt?

Kontrollere risici anvende principperne nedenfor, hvis det er muligt i følgende rækkefølge:

1. Prøv en mindre risikabel løsning.

2. forhindre adgang til faren (fx ved at installere vagter)

3. organisere arbejde for at reducere eksponeringen for faren.

4. udstede personlige værnemidler.

5. give velfærd faciliteter (fx vaskeanlæg til fjernelse af forurening) og førstehjælp.

Forbedring af sundhed og sikkerhed behøver ikke koste en masse. For eksempel er placere et spejl på en farlig blinde hjørne for at forhindre trafikulykke eller at lægge nogle skridsikkert materiale på glatte trin, relativt billig forholdsregler i betragtning af risiciene.

Og undladelse af at tage enkle forholdsregler kan koste dig en masse mere, hvis en ulykke sker.

Men hvad hvis det arbejde du gør en tendens til at variere meget, eller hvis du og dine medarbejdere flytter fra ét websted til et andet?

Identificere farer du kan rimelighed forvente og vurdere risici fra dem. Så hvis du spot eventuelle yderligere risici, når du ankommer til stedet. Få oplysninger fra andre på stedet, og tage, hvad der synes nødvendig.

Men hvad nu hvis du deler en arbejdsplads?

Fortælle de andre arbejdsgivere og selvstændige mennesker arbejder der om risici dit arbejde kunne få dem, og også forholdsreglerne, du tager. Også, tænke over risici til din egen arbejdsstyrke fra dem, der deler din arbejdsplads.

Men hvad nu hvis du allerede har vurderet nogle af risiciene?

Hvis. for eksempel kan du bruge farlige kemikalier og du har allerede vurderet risikoen for sundhed og de forholdsregler, du skal tage under kontrol af stoffer farlige til sundhed forordninger (COSHH), kan du overveje dem tjekket og flytte.

Mere information om juridiske krav og standarder kan findes i HSE publikationer:

En introduktion til sundhed og sikkerhed. Essentials af sundhed og sikkerhed. Og forvaltning af sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen: godkendelseskode af praksis.

Thats det for denne sektion.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *