e-sourcing-at vælge den rigtige værktøj og kategori er afgørende for succes

e-Sourcing er brugen af internet-teknologi bruges af indkøb fagfolk til at finde leverandører og forhandle priser eller reducere omkostningerne for en bred vifte af varer og tjenesteydelser. En række online forhandling værktøjer anvendes – herunder RFI (anmodning om oplysninger, Tilbudsanmodning (Request For tilbuddet), RFP (flytteforespørgsel) og elektroniske auktioner.

Det er vigtigt at forstå, hvornår og hvordan hver bør anvendes til at opnå de bedste resultater. Forkert brug kan medføre utilfredsstillende erfaringer og kan føre til “dårlig presse” for e-Sourcing.

Denne artikel fokuserer på de kriterier, der skal anvendes til at bestemme den mest passende e-sourcing værktøj til at bruge.

Strategiske betydning af kategorien

En auktion anbefales generelt for disse produkter med en høj værdi og et minimalt eller lille risiko. Tilbringe høj, lav kompleksitet er det ideelle scenario for denne type af prisforhandlingerne. Niveau af ofre, som vil tiltrække leverandører vil variere fra kategori til kategori, men som ru benchmark vi generelt ser på bruger over £150.000.

I næsten alle andre tilfælde, anmodninger om citater (RFQ), anmodninger om forslag (RFP) manuel forhandlinger vil være langt mere hensigtsmæssigt.

Er specifikationen klart defineret?

Klare og entydige krav skal være angivet, således at leverandører er konkurrerer på grundlag af «lige for lige» og ikke i orden at forskellige antagelser. Et klart sæt af krav (kommercielle, tekniske, logistiske osv) vil gøre det muligt for leverandører at træne omkostningerne ved servicering konto før auktionen. Hvis krav ikke kan angives klart så er RFP tilbøjelige til at være mere passende.

Er markedsforholdene gunstige?

En auktion kræver konkurrence på markedet. De mere potentielle leverandører der er til rådighed, jo mere sandsynligt en god hammerslag vil blive nået. Også overveje marketplace dynamikken – er der nytilkomne ivrige efter at vinde markedsandele? Hvordan profitable er denne sektor til leverandører? Disse betingelser kan alt efter kategorien ændre ganske ofte så afholde auktionen på det rigtige tidspunkt er afgørende. Hvis kategorien ikke passerer denne test, andre sourcing strategier vil være mere hensigtsmæssigt og vil sandsynligvis indebære behovet for at arbejde tæt sammen med leverandører til at sikre levering og vil fokusere mindre på prisen, men på samlede omkostninger.

Omkostninger og risici for at ændre leverandør lav?

En kategori kan ikke være egnet til auktion, hvis den tid at skifte leverandør, risici i forbindelse med ændring eller omkostningerne ved overgangen til euroen er høj. Skifte omkostningerne skal klart forstås i forhold til længden og værdien af kontrakten.

Er det muligt at bortauktionere visse komplekse kategorier, men det gøres generelt efter en grundig bud / krav definition proces er blevet gennemført. Dette sikrer, at begge parter forstår de omkostninger og konsekvenser af at drive forretning. God e-sourcing platforme vil dække begge af betalingsmiddel og auktion aspekter og tillade leverandører, der har bestået den ikke-prismæssig evaluering være ‘rullet ‘ i den endelige auktion.

I Resumé, kan e-sourcing give betydelige fordele at optimere indkøb omkostninger. Visse kategorier vil arbejde godt ved blot at køre en auktion, andre kategorier vil kræve en mere detaljeret udbudsprocessen og andre er afhængige af mere traditionelle indkøbsteknikker. Købere ved at overveje ovennævnte kriterier, bør kunne træffe en informeret beslutning

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *